Super Nintendo Entertainment System

Nintendo

De Super Nintendo Entertainment System (SNES) is de tweede in een succesvolle serie van door Nintendo uitgebrachte spelcomputers. Deze kwam uit in 1991. Het was een 16 bit-spelcomputer. Opvallend waren de controllers, die voor het eerst met ‘schouderknoppen’ waren uitgerust. Dit zijn knoppen op de bovenkant van de controller, die men met de wijsvinger kan bedienen.

De Super Nintendo was Nintendo’s tweede spelcomputer. De Super Nintendo werd overal een succes. Ondanks de late ontwikkeling in vergelijking met concurrerende 16 bit-spelcomputers, werd de Super Nintendo Entertainment System de best verkochte spelcomputer van het 16 bit-tijdperk.

Er waren ook plannen voor een cd-hulpstuk en dit zou gemaakt worden door Sony waarmee Nintendo in 1988 een contract sloot. Ken Kutaragi, onderzoeker bij Sony, kocht midden jaren ’80 een Nintendo Entertainment System voor zijn dochter. Hij was niet echt onder de indruk van de geluidskaart die in de NES zat. Hij heeft toen zelfstandig Nintendo benaderd om een betere geluidskaart te maken maar Nintendo heeft gekozen dit niet te doen. Toch was Nintendo wel geïnteresseerd om Sony de nieuwe geluidskaart voor de volgende spelcomputer te maken.

In het geheim begon Kutaragi een geluidskaart te ontwikkelen voor Nintendo. Uiteindelijk heeft hij dit verteld aan zijn baas, die er niet blij mee was dat hij een rivaliserend bedrijf heeft geholpen. Toch ging Sony de nieuwe geluidskaart maken voor Super Nintendo.

Uiteindelijk heeft Sony een aantal verschillende versies van de uitbreiding gemaakt genaamd: PlayStation. De één was een uitbreiding, de ander was een stand-alone versie die veel lijkt op de eerste PlayStation. Nintendo wou per se dat de cd-roms in een plastic caddy kwamen. Maar Sony wilde dat juist niet en wilde gebruikmaken van gewone cd-roms, onverpakt. Nintendo kon hier niets aan doen. In het contract in 1988 is besloten dat Sony alle rechten zou krijgen van het op cd gebaseerde systeem. Nintendo wilde de controle niet kwijt over zijn spelcomputer. Daarom is Nintendo naar het concurrerend bedrijf Philips gegaan met het verzoek om voor hen een cd-add on te creëren. Nintendo kreeg volle controle over het systeem en het recht van de spellen. En de games zouden in de caddy’s worden verpakt. Uiteindelijk is van de geplande uitbreiding weinig terechtgekomen vanwege de vele geschillen over de rechten. Philips heeft nog wel gebruikgemaakt van de destijds gemaakte deal door karakters van Nintendo te gebruiken op hun spelcomputer de cd-i.

 

Super Nintendo Entertainment System (1991)

Super Nintendo Entertainment System (1991)

 

Deze console heb ik ook in mijn bezig. En ook de gamelibrary die ik heb is nog al groot. Zalige retro console die je snel en voor weinig geld in je bezit kan hebben.

De prijzen van de games (als je wat zoekt) vallen wel mee. Wel zijn er enkele titels waarvan verkopers denken dat ze goud waard zijn…

Nintendo Entertainment System

Nintendo

 

De Nintendo Entertainment System (of NES) is de eerste in een serie van door Nintendo uitgebrachte spelcomputers. Dit 8 bitsysteem is uitgebracht in Japan, Noord-Amerika, Europa en Australië.

Na de Noord-Amerikaanse videospelrecessie eind 1982 waren Amerikaanse winkeliers eerder terughoudend om nog spelcomputers aan te schaffen. In West-Europa was de spelcomputer sowieso geen echte rage en werd de markt gedomineerd door homecomputers. Toch was Nintendo in staat om de situatie op beide markten geleidelijk aan te veranderen toen het in 1985 de NES-console uitbracht met onder meer de robot R.O.B.

Gebundeld met Super Mario Bros. gingen de verkopen van de NES de hoogte in. Doordat het spel gebundeld werd met de spelcomputer, groeide Super Mario Bros. uit tot het bestverkochte spel ooit (inmiddels ingehaald door Wii Sports). Nintendo had een bijna volledige monopolie in de Noord-Amerikaanse en Japanse videospelmarkt, tot Sega de Sega Master System uitbracht in Japan. Uiteindelijk liepen de verkopen van de NES op tot meer dan 60 miljoen stuks, tot het systeem begin jaren 90 vervangen werd door de Super Nintendo Entertainment System (SNES).

Ook in Europa werd NES als spelcomputer een succes, hoewel het nooit de homecomputer versloeg. Deze laatste begonnen pas te verdwijnen toen Sega Saturn in 1995 op de Europese markt kwam. Dat was niet de enige reden: ook de release van Windows 95 en de dalende prijs van Personal Computers leidde tot de ondergang van de homecomputer.

De NES-controller was revolutionair. De controller voerde de D-pad in. De NES-controller bevatte naast een D-pad ook een SELECT-knop, een START-knop en een A- en B-knop. Nintendo bracht naast deze gewone controller ook speciale versies uit waaronder de arcade versie NES Advantage en de NES Max Joypad. Deze twee controllers bevatten naast de gewone knoppen ook turbo-buttons.

 

Nintendo Entertainment System (1985)

Nintendo Entertainment System (1985)

Deze console heb ik als sinds 1986 in mijn bezit. Het was de eerste console die ik had en werkt nog steeds!
Veel games heb ik er (nog) niet voor maar daar ben ik van plan dringend iets aan te doen.

Ookal ben ik een segakind de nes zal altijd een plaatsje in mijn hart hebben.

De console kost niet zoveel en is heel makkelijk te vinden.

Sega Logo

Sega Game Gear

Sega Logo

Sega Game Gear is een draagbare spelcomputer die werd uitgebracht in 1990.

Sega Game Gear was Sega’s reactie op de Atari Lynx en de Game Boy. Het systeem was technisch gezien minder krachtig dan de Atari Lynx, maar had het voordeel van betere ondersteuning. De Game Gear was uitgerust met een kleurenscherm, en kon met behulp van een los verkrijgbare televisietuner ook dienen als draagbare televisie. Een andere uitbreiding was de Master Gear Converter waarmee Sega Master System spellen op de Game Gear konden gespeeld worden.

Ondanks dat de Game Gear een krachtig systeem was (krachtiger dan de Game Boy Color, die gebaseerd was op de 8-bit Z80 processor van de originele Game Boy uit 1989) lukte het Sega niet om een groot marktaandeel te scoren. Dit kwam mede doordat de Game Boy het bijna 10 uur volhield op 4 AA-batterijen, terwijl de Game Gear het op 6 AA-batterijen nog geen 3 uur uithield. Daardoor koos de consument eerder voor een Game Boy. In 1997 trok Sega definitief de stekker uit de Game Gear.

 

Sega Game gear

Sega Game gear (1990)

Deze handheld heb ik ook nog niet in mijn bezig, maar heb er wel een grotere interesse naar dan naar andere handhelds. Dit misschien omdat ik nogal een Sega-kind ben. Maar toch stel ik uit om hem op te zoeken en eventueel te kopen. Ik weet dus niet wat de beschikbaarheid en prijsklasse is. Ik wacht met handhelds tot ik meerdere consoles heb. Maar eenmaal ik begin met het verzamelen van handhelds is de kans groot dat deze (buiten diegene die ik alreeds heb) de eerste zal zijn die binnen zal komen.
Deze handheld heb ik nu eindelijk in mijn bezit. In mooie conditie te vinden voor zo’n 50€. Nu kan ik zeggen dat ik alle homeconsoles van Sega heb. (Buiten de CD en 32x expansies) Jaja met deze ben ik heel blij 🙂

Sega Logo

Sega Dreamcast

Sega Logo

De Sega Dreamcast is een spelcomputer geproduceerd door Sega. Deze werd uitgebracht op 27 november 1998 in Japan, 9 september 1999 in de Verenigde Staten en op 14 oktober 1999 in Europa.

De Dreamcast was de eerste zesde generatie spelcomputer, voorafgaand aan PlayStation 2, Xbox en GameCube, en is tot op heden hun laatst geproduceerde console. Het was ook een van de eerste spelcomputers in 1998 waarmee men online kon spelen via de diensten SegaNet (Verenigde Staten) en Dream Arena (Europa), dankzij een ingebouwde modem. 22 spellen ondersteunden SegaNet, waaronder Quake III Arena en Phantasy Star Online.

De productie stopte uiteindelijk op 31 maart 2001 wegens tegenvallende verkoop.

De ontwikkeling van de Dreamcast (codenaam: Katana) begon rond 1995 toen Sega een nieuwe grafische chip wilde ontwerpen voor een nieuwe console. In tegenstelling tot de relatief dure hardware in de Sega Saturn werd de Dreamcast ontworpen met standaard componenten, zoals een Hitachi SH-4 processor en een NEC PowerVR2 grafische chip. Er werd in samenwerking met Yamaha een GD-ROM ontwikkeld die in massaproductie gemaakt kon worden tegen dezelfde kostprijs als een normale cd-rom. Hiermee werden kosten gespaard dan het gebruik van een dvd-rom. Het GD-ROM formaat kan ongeveer 1 GB aan gegevens bevatten en is een gepatenteerd mediaformaat om piraterij tegen te gaan. Microsoft ontwikkelde een speciale Dreamcast versie van Windows CE, zodat het eenvoudiger werd om pc spellen over te zetten naar het platform.

In de Verenigde Staten werd een grootse marketingcampagne gestart om de Dreamcast te lanceren op 9-9-1999 voor 199 dollar, die zeer succesvol bleek.

De Dreamcast controller bevat zowel analoge als digitale knoppen, 4 druktoetsen, 2 analoge knoppen aan de achterzijde, en 2 aansluitingen voor uitbreidingen. Het systeem heeft vier ingangen voor deze controllers. Op de twee uitbreidingssleuven kunnen accessoires worden aangesloten als een vibratiemotor, een microfoon, en een VMU.

 

Sega Dreamcast VMU

Sega Dreamcast VMU

 

De Dreamcast gebruikt een geheugenkaart, genaamd VMU, van 128 kB voor het opslaan van spelgegevens. Deze VMU past in de uitbreidingssleuf van de controller, maar kan ook met een andere VMU worden gekoppeld. De VMU heeft een klein lcd scherm en 4 knoppen, en kan gebruikt worden als mini-spelcomputer. Er kunnen vanuit een aantal Dreamcast spellen, minispellen worden gekopieerd naar deze VMU.

 

Sega Dreamcast (1998)

Sega Dreamcast (1998)

Deze console heb ik ook in mijn bezig en ik moet zeggen I LOVE IT! Zalige console die in mijn ogen zwaar ondergewaardeerd was. De controller ziet er lomp uit maar voelt verrassend goed aan in de hand. De gamelibrary is ook niet mis. Met straffe arcadetitels zoals Virtue Tennis, Virtual Fighters etc… En laten we het topgame shenmue niet vergeten!

Sega Logo

Sega Saturn

Sega Logo

De Sega Saturn is een 32 bits-spelcomputer van Sega die op 22 november 1994 uitkwam in Japan en in de zomer van 1995 in Noord-Amerika en Europa. De Saturn was de opvolger van de succesvolle Sega Mega Drive. De Saturn heeft een tweevoudige processor-architectuur met in totaal acht processors. De spellen zijn uitgebracht in cd-rom formaat, waarvan een deel bestaat uit arcadespellen.

De ontwikkeling van de Saturn begon in 1992 rond een nieuwe processor van Hitachi, de SH-2. Later werden hier twee videoprocessors aan toegevoegd om beter te kunnen concurreren met de aankomende PlayStation van Sony. De Saturn was in eerste instantie een succes in Japan maar de verkoop in de Noord-Amerika en Europa liep traag mede door de hoge prijs en een gebrek aan spellen. Dit laatste kwam door de 6 maanden vervroegde uitgavedatum. Ook het ontbreken van een bruikbare SDK en de ingewikkelde architectuur van de Saturn zorgde ervoor dat weinig spelontwikkelaars begonnen aan het ontwikkelen voor een slecht verkopende console.

Sega begon zich al vanaf 1996 te concentreren op een nieuwe spelcomputer, namelijk de Dreamcast, wat in 1997 leidde tot een reeks annuleringen van eerder aangekondigde spellen van andere uitgevers en het einde van de Saturn inluidde.

Er was voor de Saturn een Sonic the Hedgehog spel gepland, in de ontwikkelingsstage bekend als Sonic X-treme, maar deze is nooit officieel uitgebracht.

Hoewel er voor de Saturn enkele hooggeprezen spellen uitkwamen, waaronder Nights into Dreams, de Panzer Dragoon serie, en de Virtua Fighter serie, was de ontvangst toch gemengd gezien het complexe ontwerp van de hardware en de beperkte ondersteuning door derde partijen.

Het management van Sega werd bekritiseerd voor het vervroegd uitbrengen van de spelcomputer. Het aantal beschikbare spellen tijdens de lancering was hierdoor minimaal, en de mogelijkheden van de Saturn konden niet goed worden getoond.

 

Sega Saturn

Sega Saturn (1994)

 

Deze console heb ik jammer genoeg nog niet in mijn bezit. Deze is wel heel makkelijk te vinden, maar toch is de prijs wat aan de hoge kant. Deze console gaat zo voor rond de 100,- €. Het is raar in deze tijd. Geflopte consoles gaan vaak voor meer als succesvolle consoles. Je zou nog kunnen denken dat dit ligt aan de beschikbaarheid, maar er zijn genoeg Saturn consoles beschikbaar.

Update:

Eindelijk heb ik de Sega Saturn in mijn bezit! Ik heb hem kunnen kopen voor 100€ en al is het wat veel ik kon zomaar niet deze in mijn collectie missen. Ik heb er wel nog niet veel games voor maar als Sega fanaat zal dat niet lang duren.

Sega Logo

Sega Mega Drive 32X

Sega Logo

De Sega Mega Drive 32X is een uitbreiding voor de Sega Mega Drive spelconsole van Sega.

In Japan werd de Sega 32X uitgebracht onder de naam Sega Super 32X. In Noord-Amerika was de naam Sega Genesis 32X. In de meeste landen van de PAL-regio was de naam Sega Mega Drive 32X.

Met de komst van de Super Famicom in Japan en de Super NES in Noord-Amerika vond Sega het nodig om weer een voorsprong op te bouwen op Nintendo. Hun vorige poging daartoe, de Sega Mega-CD, was niet echt succesvol.

De 32X werd uitgebracht in november 1994.

De Sega 32X kan enkel worden gebruikt in combinatie met een Mega Drive/Genesis-systeem. Hij wordt aan het systeem gekoppeld als een normale spelcartridge, maar heeft wel zijn eigen energiebron en kabel nodig. Behalve dat de Sega 32X zijn eigen cartridges afspeelt, kan hij ook de normale Mega Drive-cartridges afspelen. Alleen het spel Virtual Racing is een uitzondering.

De 32X werd geleverd met een spacer zodat hij perfect zou aansluiten op de Mega Drive II. Hij kon ook worden gebruikt met het Sega Multi-Mega/Sega CDX-systeem, hoewel de spacer hier niet altijd even goed op aansloot.

Veel van de 32X-spellen kunnen enkel worden gespeeld indien de distributieregio van het spel aansluit op de regio van de console. Een paar spellen zijn echter niet op deze manier gesloten en kunnen in elke regio worden gespeeld.

Als toevoeging aan de reguliere cartridge-spellen voor de 32X, waren er ook een klein aantal CD-Rom spellen voor de 32X. Deze spellen droegen als opschrift Sega Mega-CD 32X (Sega CD 32X in Noord-Amerika). Deze spellen vereisten zowel een 32X als een Mega-CD aansluiting. Van deze spellen werden er maar vijf gemaakt daar er maar een kleine doelgroep was die alle drie de benodigde consoles bezat.

Een bekende eigenschap van de 32X was zijn verbeterde audio subsysteem, genaamd Q-Sound. Hoewel deze theoretisch gezien beter was dan de Super NES, bleek de chipset voor het geluid lastig te programmeren. Derhalve negeerden veel spellen het Q-geluid en gebruikten de Mega Drive’s eigen geluidssysteem.

 

Sega Mega Drive 32X

Sega Mega Drive 32X (1994)

Deze console heb ik ook nog niet in mijn bezit en zegt me misschien wel wat meer als de Sega Mega-CD maar nog niet genoeg om al opzoekwerk te doen over de beschikbaarheid en de prijs. Ooit zal ik hem dus wel proberen in mijn bezit te krijgen maar voorlopig doe ik er nog geen moeite naar.