Xbox One
May 9th
De Xbox One is een spelcomputer uit de achtste generatie die uitgebracht is door Microsoft op 22 november 2013. De console werd aangekondigd op 21 mei 2013 in Microsofts campus in Redmond. De console is de opvolger van de Xbox 360 en concurreert met de Wii U en de PlayStation 4.
De Xbox One werkt met drie besturingssystemen. Het eerste systeem is het standaardbesturingssysteem van de Xbox. Het tweede is gebaseerd op Windows NT, waar het waarschijnlijk gaat om dezelfde kernel die aanwezig is in Windows 8.1, versie 6.3. Het derde besturingssysteem zit tussen de eerste twee in en zorgt voor een vloeiende samenwerking. Doordat de Windowskernel aanwezig is, is er een relatief grote kans dat het voor ontwikkelaars ook makkelijker wordt om games te porten tussen Xbox One, Windows 8 en Windows Phone 8.
Het ontwerp van het hoofdscherm is vrijwel hetzelfde als dat van de Xbox 360 en is gebaseerd op de Modern UI-interface van Microsoft.
Sinds 12 november 2015 is de console uitgerust met een aangepaste versie van Windows 10.
Integratie met settopboxen
Microsoft introduceert met de Xbox One ook functionaliteit voor integratie met settopboxen. Dit zal gebeuren door middel van het doorvoeren van HDMI-signalen (HDMI pass-through). De Xbox One zal hiervoor beschikken over zowel een HDMI-ingang als -uitgang. Door de Xbox One tussen de televisie en de settopbox aan te sluiten kan men de gebruikersomgeving aanroepen als overlay op het tv-scherm.
Kinect en stemherkenning
De console beschikt, dankzij Kinect 2.0, ook over stemherkenning, gezichtsherkenning en nog een aantal andere functies. Daardoor kan de Xbox One bijv. als de controller doorgegeven is, automatisch vragen of het account van de persoon die de controller heeft moet aangemeld worden of niet, navigeren met spraakcommandos enz.
Microsoft had oorspronkelijk aangegeven dat de Kinect 2.0 te allen tijde aangesloten moet zijn om gebruik te kunnen maken van de console, aangezien het een essentieel onderdeel is van de Xbox One. In mei 2014 heeft Microsoft, op aanvraag van de fans, echter bevestigd dat Kinect geen verplicht onderdeel meer is van de console en daarom ook vanaf juni 2014 verkocht wordt zonder Kinect.
In tegenstelling tot de Xbox 360, zit de functionaliteit van de Kinect 2.0 in de console zelf.
Midden 2014 bracht Microsoft Kinect 2.0 ook uit voor Windows. Deze kinect heeft ongeveer dezelfde functionaliteit als die voor de Xbox One, maar werkt alleen met Windows.
Xbox Live
Xbox Live voor Xbox One zal draaien op meer dan 300.000 servers. Dit is een aanzienlijke verhoging van de circa 15.000 servers die gebruikt worden voor de Xbox 360-gebruikers. Hierdoor kunnen muziek, films, games en spelgegevens worden opgeslagen in de cloud. Ook kunnen er beelden uit het spel opgenomen, bewerkt en gedeeld worden. Verder kunnen gebruikers van de Xbox One maximaal 1000 vrienden toevoegen aan hun vriendenlijst. Dit is maximaal 100 voor Xbox 360-gebruikers
Achterwaartse compatibiliteit
De Xbox One is wel achterwaarts compatibel met de spelers en een voorlopig beperkt aantal spellen van de Xbox 360 zowel op disc als digitaal (onthult op E3 door Microsoft).
Deze console heb ik ook in mijn collectie. Maar dan wel de witte versie. Groot en lomp is het! De voedingsadapter (die apart is en dus niet in de console zelf zit) is bijna zo groot als de Wii U. Ook het menu (dashboard) is een hele hutsekluts en ambetant om eruit te raken hoe het nu juist werkt en waar je games staan. Nontheless eenmaal uitgevogeld doet de console wel wat het moet doen.
Xbox 360
May 9th
Xbox 360 is een spelcomputer geproduceerd door Microsoft en ontwikkeld door een samenwerkingsverband van IBM, ATI, Samsung en SiS. Haar Xbox Live-dienst laat spelers toe om online tegen elkaar te spelen en om arcadespellen, trailers, tv-shows, muziekvideo’s en gehuurde films te downloaden. De Xbox 360 is de opvolger van de Xbox en concurreert met Sony’s PlayStation 3 en Nintendo’s Wii, beide spelcomputers van de zevende generatie. Het is de eerste console die tegelijkertijd in de drie hoofdregio’s van de wereld (Verenigde Staten, Europa en Japan) werd gelanceerd en die vanaf het begin draadloze controllers ondersteunt.
Xbox 360 werd officieel onthuld op MTV op 12 mei 2005, met een gedetailleerde introductie en game-informatie op E3. Het apparaat raakte tijdens de introductie op slag uitverkocht (behalve in Japan) en er waren in december 2011 wereldwijd reeds 57 miljoen exemplaren verkocht.
De naam 360 slaat op het aantal graden in een cirkel, wat de oneindigheid van de Xbox moet voorstellen. De aan-en-uitknop is met opzet groot gemaakt, omdat deze ook een cirkel is. Het design is kleiner gemaakt dan bij de eerste Xbox. Hierdoor is wel de voeding buiten de console gebracht. De standaardconsole heeft een witte kleur met groene tinten. De voorkantjes kunnen worden verwisseld, met het idee om iedereen een unieke Xbox 360 te laten hebben.
De lanceringscampagne voor de Xbox 360 begon op 14 maart 2005, met als opening een alternate reality game genaamd OurColony. In maart en april werden er uitdagingen aangeboden aan de community, die beloond werden met kleine afbeeldingen van de console en screenshots van games. Het slot van OurColony volgde op 12 mei 2005 met een video die door J. Allard van Microsoft werd gepresenteerd waarin de Xbox 360 console te zien was. De officiële onthulling van de Xbox 360 vond op dezelfde dag plaats op MTV in een programma genaamd MTV Presents: The Next Generation Xbox Revealed. In oktober 2005 werd een vergelijkbare alternate reality game gemaakt, Hex168, om het systeem te promoten voor de lancering.
De Xbox 360 werd uitgegeven op 22 november 2005 in de Verenigde Staten en Canada; 2 december 2005 in Europa en in Japan op 10 december 2005. De console werd later uitgegeven in Mexico, Colombia, Zuid-Korea, Hongkong, Singapore, Taiwan, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, Chili, India, Brazilië, Polen en Tsjechië. Microsoft kondigde officieel aan om het systeem later aan te bieden in Hongarije, Slowakije en de Filipijnen. In het eerste jaar dat het zich op de markt gevestigd heeft werd het systeem in 36 landen gelijktijdig uitgegeven, wat nog nooit met een andere console was gebeurd. Door zijn vroege lancering heeft de Xbox 360 een jaar voorsprong op zijn concurrenten, Sony’s PlayStation 3 en Nintendo’s Wii.
Xbox Live is een online dienst voor Xbox 360. Het dient als basis voor verschillende extraatjes, zoals downloadbare toevoegingen aan spellen, online spelen met andere mensen, en praten met vrienden door middel van een headset of Kinect. Met Xbox Live kun je de Kinect-scores van Kinect-games opslaan en bekijken.
Er zijn twee soorten Xbox Live: Silver (gratis) en Gold (betalend). Met Silver kan men scoreboards bekijken en extra’s downloaden. Met Gold kan men ook online spelen. Dergelijke toepassingen zorgen voor enorme datastromen. Een breedband-aansluiting is dan ook vrijwel noodzakelijk voor Xbox Live.
Deze console heb ik nog niet in mijn bezit enkel en alleen omdat voor mij persoonlijk de prijs nog te hoog ligt. De games van 360 die ik wil spelen kan ik namelijk zo goed als allemaal spelen op de Xbox One.
Deze console kan je vinden voor 60 a 100 €. Het kan misschien goedkoper, maar ik heb er nog niet echt naar gezocht.
Update:
Deze console heb ik nu ook in mijn bezit. Ben deze met een 20 tal games tegengekomen voor zo’n kleine 50€.
Echt op gegamed heb ik wel nog niet. Ik zou eens naar exclusives moeten zoeken. Want als het op PlayStation bestaat speel ik liever op de PlayStation.
Xbox
May 9th
De Xbox is een spelcomputer van Microsoft. Hij werd op 15 november 2001 uitgebracht in Noord-Amerika, op 22 februari 2002 in Japan en op 14 maart 2002 werd de Europese markt betreden.
De naam Xbox stamt af van “DirectX Box” (afgeleid van Microsofts API DirectX), een van de codenamen tijdens de ontwikkeling van de spelcomputer, dat door de ontwikkelaars in interne e-mails al snel afgekort tot “Xbox”. Na een strijd met de marketingafdeling won deze naam het uiteindelijk van een lange lijst acroniemen
De console is een veelzijdig apparaat. Naast het spelen van computerspellen kan met het apparaat dvd’s worden bekeken en op de ingebouwde harde schijf muziek worden opgeslagen. Door middel van een beveiliging zal het apparaat alleen programmatuur uitvoeren die door Microsoft digitaal ondertekend is en heeft Microsoft een absolute controle over welke programmacode het apparaat precies uitvoert. Dit veranderde toen hackers probeerden onder andere Linux uit te voeren op de console. Tegenwoordig hoeft de Xbox niet eens opengemaakt te worden om te worden omgebouwd.
Feitelijk is de Xbox een pc, maar omdat de software volledig aangepast is is hier weinig van te merken. De machine functioneert net als iedere andere spelcomputer. De specificaties zijn een aangepaste Pentium III, 64 MB geheugen, een grafische chip gebaseerd op de NVIDIA NV25, een harde schijf van 8 GB (in één bepaalde serie Xboxen 10 GB, waarvan maar 8 GB kon worden gebruikt), netwerkaansluiting en een dvd-speler. Het besturingssysteem van de Xbox is gebaseerd op de Windows NT-kernel en DirectX. Doordat de console een (aangepaste) versie van DirectX gebruikt, is hij vooruit op de concurrentie. Doordat DirectX ook veel wordt gebruikt op pc, is het voor de programmeurs heel eenvoudig een spel over te zetten naar Xbox.
Belangrijk voor een spelcomputer is de spelondersteuning. Deze verliep oorspronkelijk vrij goed; omdat het apparaat feitelijk een pc is, is het vrij eenvoudig pc-spellen aan te passen en voor de Xbox geschikt te maken, dit wordt ook wel porten genoemd. De verkoopcijfers van de Xbox vielen echter wegens hevige concurrentie en een te hoge prijsstelling tegen. Hierdoor ontstond de onwenselijke situatie dat er te veel spellen op een te kleine markt uitkwamen en veel spellen hun investering niet konden terugverdienen. Dit leidde bij veel speluitgevers tot een omgekeerde reactie, veel spellen in ontwikkeling puur voor de Xbox werden snel voor de pc geschikt gemaakt. Door aanpassing van het prijsbeleid en doordat ze zelf speluitgever is, heeft Microsoft de situatie kunnen corrigeren en de verkoopcijfers van zowel het apparaat als de spellen significant op weten te voeren. Dit laat onverlet dat verkoopcijfers wereldwijd ver achterbleven bij de cijfers van marktleider Sony.
Deze console heb ik ook in bezit maar met nog geen enkele game. Ik kon deze lompe doos op de kop tikken en heb het dan maar gedaan. Uiteindelijk zal ik er wel enkele games voor kopen. Maar ik ben niet zo een shooter fanaat dus ik zal wel eens bekijken wat de xbox library in petto heeft voor mij.
PlayStation Vita
May 9th
De PlayStation Vita is een draagbare spelcomputer van Sony Interactive Entertainment. Nadat er al meerdere malen geruchten waren over een opvolger van de PlayStation Portable werd de PlayStation Vita bij de E3 van 2011 bevestigd en getoond. Het apparaat is op 17 december 2011 in Japan geïntroduceerd, en op 22 februari 2012 is hij in Europa en Noord-Amerika uitgebracht. De PS Vita had origineel een oled-aanraakscherm en een gevoelige touchpad op de achterkant waarmee eveneens games bestuurd kunnen worden.
De PlayStation Vita heeft twee analoge sticks, een bewegingssensor, achter-touchpad, voor en achtercamera, een aanraakgevoelig scherm van 5 inch en Bluetooth. De PlayStation Vita draait op een ARM Cortex-A9 met 4 cores-processor met als grafische kaart een SGX543MP4+. De bekende XrossMediaBar is vervangen door een voor touchscreen ontwikkelde LiveArea.
De Playstation Vita is niet compatibel met standaard geheugenkaarten, in plaats daarvan maakt deze gebruik van eigen PS Vita geheugenkaarten, welke te verkrijgen zijn in 4, 8, 16, 32 en (in sommige regio’s) 64GB. Het systeem beschikt over 512MB RAM en over 1GB flashgeheugen (alleen het PCH-2000 model) voor de instellingen en andere systeemsoftwaregebonden functies.
Voor het afspelen van spellen in PS Vita-formaat worden PS Vita-kaarten gebruikt. Deze hebben een opslagruimte van 4GB en is uitbreidbaar tot 8 GB voor (mogelijke) toekomstige titels. Anno 2014 is er nog geen spel groter dan 4GB. Spellen zijn ook te downloaden in de PlayStation Store. Voor het downloaden van spellen is een geheugenkaart nodig. Sony heeft voor de PS Vita zijn eigen lijn geheugenkaarten uitgebracht. De capaciteit van deze kaarten varieert van 4 GB tot 64 GB. In Europa is het grootste uitgegeven model momenteel 32 GB.
Deze handheld heb ik sinds release in huis. Prachtig toestel dat niet benut wordt zoals het moet. Mede dankzij Sony die de Vita snel opgegeven hebben. Deze vind je overal (van ontevreden gamers) en als je wat zoekt hoef je er niet eens veel geld aan te spenderen.
PlayStation Portable
May 9th
De PlayStation Portable is een draagbare spelcomputer van Sony Computer Entertainment. Het is Sony’s derde introductie in de PlayStation-lijn van spelcomputers. De PSP werd voor het eerst aangekondigd tijdens de E3 in 2003 en werd onthuld op de E3 van 2004.
De draagbare spelcomputer, die tevens mogelijkheden biedt om video- en audio-bestanden af te spelen en foto’s te bekijken, werd voor het eerst in thuisland Japan geïntroduceerd op 12 december 2004. In Noord-Amerika werd hij op 24 maart 2005 gelanceerd en in Europa verscheen hij op 1 september 2005.
Op 11 juli 2007 presenteerde Sony-topman Kazuo Hirai op de E3 in het Californische Culver City een nieuwe PSP. De PSP Slim & Lite. Deze nieuwe PSP kan videobeelden in hoge kwaliteit tonen, zodat gebruikers het apparaatje kunnen aansluiten op HD-televisies. Het apparaat is bovendien 19 procent lichter en 33 procent dunner dan zijn voorganger.
Op 20 augustus 2008 kondigde Sony de opvolger van de PSP Slim & Lite aan, onder de naam PSP-3000. Deze nieuwe PSP heeft een ingebouwde microfoon, een ronder ontwerp en een sterk verbeterd scherm. Met dit scherm is buiten gamen met een duidelijk beeld mogelijk. Kort nadat het product in Nederland op de markt was gekomen, kwamen er berichten naar buiten dat het nieuwe scherm last van zogenaamde scanlines had. Dit zijn strepen op het scherm bij snel bewegende beelden. Sony heeft aangekondigd dat dit door de hardware komt en dat dat er geen update komt die ervoor zorgt dat de gebruiker geen last meer van scanlines heeft. Deze PSP werd in Nederland uitgebracht op 15 oktober 2008.
De webzine Qore bracht op 30 mei 2009 als eerste het nieuws over de opvolger van de PSP-3000, de PSP Go, waarvan de officiële presentatie op 2 juni 2009 op de gamebeurs E3 plaatsvond. De PSP Go heeft een Bluetooth-functionaliteit, een 97mm-scherm en weegt 43% minder dan de originele PSP. In plaats van de UMD-drive, zoals bij eerdere modellen, heeft de PSP Go een intern flashgeheugen van 16 GB en Memory Stick Micro-poort in plaats van een Memory Stick Duo. Games kunnen worden gedownload vanaf de PlayStation Store. Het inglijden van het scherm verbergt de belangrijkste knoppen en de analoge stick wanneer deze niet gebruikt worden.
Sony positioneert de PSP onder andere als alternatief voor de draagbare spelcomputers van Nintendo, de Nintendo DS.
Deze handheld heb ik ook nog niet in bezit. (ooit wel in mijn bezit gehad.) Deze handheld is in mijn mening een topper. En als ik hem ergens tegenkom op een rommelmarkt ofzo voor een nog scherpere prijs als waarvoor je hem al online kan vinden zal ik hem kopen. Ookal is mijn bedoeling van eerst thuisconsoles te verzamelen alvorens handhelds te verzamelen.
Update:
Deze handheld heb ik nu wel in mijn bezit. Ik ben deze zoals ik hoopte tegengekomen op een rommelmarkt. Voor slecht 10€ inclusief geheugenkaartje.
Dit kon ik mij dus niet laten schieten. Ook heb ik er al enkele UMD’s voor.
PlayStation 4
Apr 27th
De PlayStation 4 is een spelcomputer van Sony Interactive Entertainment die in Europa sinds 29 november 2013 verkrijgbaar is. De opvolger van de PlayStation 3 is op 20 februari 2013 aangekondigd te New York tijdens een persconferentie, die volledig in het teken stond van de nieuwe console. De PlayStation 4 maakt deel uit van de achtste generatie in de geschiedenis van de spelcomputer.
Sony doet afstand van de Cell-architectuur, in plaats daarvan heeft het bedrijf gekozen voor de x86-architectuur. Dit is een breed platform dat regelmatig wordt gebruikt in moderne pc’s. De reden voor deze keuze is dat het voor ontwikkelaars op deze manier veel makkelijker wordt om spellen te maken. Hierdoor kan een grotere groep ontwikkelaars de stap nemen om PS4-spellen te gaan ontwikkelen, zowel kleine als grote bedrijven. Deze veranderingen zijn tot stand gekomen door de lessen die Sony heeft geleerd tijdens de ontwikkeling, productie en introductie van de PS3. Andere noemenswaardige hardware zijn een snellere blu-rayspeler en 8 GB GDDR5-geheugen.
Wat betreft nieuwe applicaties en services heeft Sony de zogenaamde PlayStation App uitgebracht. Deze app, die gebruikt kan worden op de iPhone, iPad en Android-toestellen, stelt de PS4-gebruiker in staat om hun smartphone of tablet te gebruiken als tweede scherm. Hierdoor krijgen ontwikkelaars de mogelijkheid om de spelervaring nog uitgebreider te maken. Ook zal Gaikai zijn debuut maken op de PlayStation 4. Gaikai is een gamenetwerk dat volledig is gebaseerd op de cloudtechnologie, waardoor de gebruiker spellen en andere content kan streamen via het internet. Door middel van de share-knop op de nieuwe DualShock 4-controller wordt het bijvoorbeeld mogelijk om tijdens het spelen een vriend of vriendin mee te laten kijken met het spel. Sony is tevens van plan om meer nadruk te leggen op het sociale aspect van computerspellen.
Volgens het hoofd van de systeemarchitectuurafdeling, Mark Cerny, begon de ontwikkeling van de PlayStation 4 (PS4) al in 2008. Twee jaar daarvoor lanceerde Sony nog de PlayStation 3, die al een aantal maanden was uitgesteld wegens problemen tijdens de productie. Het uitstel zorgde ervoor dat de PS3 bijna een jaar later dan de Xbox 360 op de markt kwam, terwijl de console van Microsoft al bijna 10 miljoen keer was verkocht. Jim Ryan, directeur van PlayStation Europa, zei dat Sony wil voorkomen dat ze dezelfde fouten maken.
Op het evenement PlayStation Meeting 2013, dat plaatsvond op 20 februari 2013, werd de PlayStation 4 aangekondigd. De console zelf werd niet getoond, maar er werd wel een uitgebreide demonstratie gegeven van toekomstige spellen en een aantal technische functies. Aan het einde van de persconferentie werd bekendgemaakt dat de console in het vierde kwartaal van 2013 zou moeten uitkomen.
DualShock 4 is de hoofdcontroller van de PlayStation 4 en gebruikt net als zijn voorganger Bluetooth 2.1+EDR om te verbinden met de console. DualShock 3 zal niet compatibel zijn met PlayStation 4. DualShock 4 wordt uitgerust met een aantal nieuwe functies, zoals een touchpad aan de voorkant van de controller die ook ingedrukt kan worden als knop. De controller ondersteunt tevens bewegingsdetectie via een gyroscoop en versnellingsmeter met drie assen, en heeft een verbeterde vibratie. De niet verwijderbare lithium-ion-batterij in DualShock 4 heeft een capaciteit van 1000 mAh, tegenover de 300 mAh van de DualShock 3. De controller weegt 210 gram, heeft een afmeting van 162 x 52 x 98 mm en een rubberen vlak om de grip te verbeteren.
DualShock 4 heeft diverse outputaansluitingen. Een stereoaansluiting (3,5mm-TRS-plug) zorgt ervoor dat een headset aangesloten kan worden om met anderen te kunnen praten. Ook heeft de controller een microUSB-poort en een extensiepoort. Via microUSB kan de controller opgeladen worden, maar ook via een toegewezen laadstation of de console (zelfs als deze op stand-by staat) is het mogelijk de controller op te laden. Een monospeaker is ingebouwd in de controller.
DualShock 4 heeft de volgende knoppen: PS-knop, Share-knop, Options-knop, d-pad, actieknoppen (driehoek, cirkel, kruis, vierkant), schouderknoppen (R1/L1), triggerknoppen (R2/L2), aanklikbare analoge sticks (L3/R3) en een touchpad-knop. Er zijn een aantal verschillen ten opzichte van de DualShock 3 en voorgaande PlayStation-controllers. De start en select knoppen zijn samengevoegd in een enkele optionsknop en de shareknop zorgt ervoor dat spelers een gameplayvideo kunnen uploaden. De analoge sticks en triggerknoppen zijn opnieuw ontworpen voor een betere spelervaring.
Aan de bovenkant van de controller zit een lichtgevend element dat verschillende kleuren kan weergeven. Deze kleuren kunnen belangrijke informatie aangeven, als de gezondheidsmeter bijna leeg is bijvoorbeeld, of aangeven welk personage de speler bestuurt in het spel. Er zal ook interactie zijn met de PlayStation Camera, die de bewegingen van de DualShock 4 kan waarnemen. Deze technologie werd ook gebruikt voor de PlayStation Move-controllers, die de PS4 ook zal ondersteunen.
De PlayStation 4 is niet in staat om PlayStation 3-titels af te spelen. Dit komt door de overstap van de Cell-architectuur naar de AMD-x86-64-architectuur. Deze technologieën verschillen zoveel van elkaar dat het onmogelijk is om een PS3-game direct af te spelen op de PS4. Ook PlayStation Network-spellen voor de PS3 kunnen niet afgespeeld worden op PS4. Sony maakt het wel mogelijk om deze spellen te spelen via PlayStation Now, een cloud-gaming-platform. Het plan is om ook PlayStation- en PlayStation 2-titels beschikbaar te maken voor PlayStation Now.
Deze console staat ook naast mijn tv te pronken sinds release. Deze is nog geen retro dus ga ik er ook niet veel meer woorden aan vuilmaken.